WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی ما آماده پاسخگویی به سوالات شماست.
سلام وقت بخیر چه کمکی از ما ساخته است؟
آشنایی با انواع کانتینر ها و مشخصات آنها
آذر 18, 1400
گزارش جلسه توجیهی کنسرسیوم صادراتی خوشه گلخانه استان کهگیلویه و بویراحمد
بهمن 17, 1400

گواهینامه بازرسی کالا چیست؟

گواهینامه بازرسی کالا که با اسم گواهی سوریانس ( بازرسی کالا ) نیز شناخته می شود سندی است که توسط یکی از شرکت های بازرسی کننده بین المللی صادرمی شود.

گواهینامه بازرسی کالا یک گواهی است که عموما برای واردات اقلام کالایی نظیر محصولات گوشتی، کالا های فاسدشدنی و تجهیزات صنعتی لازم است. این گواهی قرار داشتن کالا ها در شرایط مناسب و داشتن مشخصات و ویژگی های مورد نیاز آن ها را مورد تایید قرار می دهد. همچنین تایید می کند که حجم اعلام شده کالا ها هنگام خروج از بندر درست می باشد. این گواهی یا تاییدیه را گزارش یا گواهی بازرسی می گویند.

در بازرگانی بین المللی که طرفین معامله از کشورهای مختلف می باشند و نیز در اکثر معاملات کالا از کشور ثالثی بارگیری و حمل می شود، قاعدتاً خریدار قبل از وصول کالا نمی تواند از انطباق مشخصات کمی و کیفی و سایر خصوصیات کالا با قرارداد فروش اطمینان حاصل نماید.

بنابراین در این مواقع بازرسی قبل از حمل PRE SHIPMENT INSPECTION) یا به اختصار (PSI در تجارت بین المللی مطرح می شود. خریدار فقط از طریق این سند می تواند اطمینان حاصل نماید که کالای تحویل داده شده به متصدی حمل و نقل یا شرکت کننده از لحاظ کمی و کیفی و سایر مشخصات با قرارداد فروش انطباق دارد.

انواع گواهی بازرسی

گواهی بازرسی پیش از حمل ( Pre-shipment inspection certificate ) (PSI)

صرفا از طریق این سند است که خریدار می تواند مطمئن شود که محموله کالا های تحویل شده به شرکت حمل و نقل کننده از نظر حجم، تعداد، کیفیت و مشخصات با آنچه که در قرارداد فروش توسط فروشنده تعهد شده است مطابقت دارد. این بازرسی معمولا از بسته های آماده شده برای ارسال صورت می گیرد اما می تواند از زمان بسته بندی شروع شده و در تمام طول پروسه بسته بندی و بارگیری برای حمل به مقصد ادامه یابد.

این بازرسی به منظور تایید تطابق کالا با سفارش خرید، الزامات قراردادی و استانداردی شامل یک یا تعدادی از موارد ذیل می باشد:

  • بازرسی كمی و یا كیفی كالا
  • بازرسی وضعیت بسته بندی و نشانه گذاری محموله
  • بازرسی كانتینر و سایر وسایل حمل و نقل
  • نظارت بر بارگیری یا تخلیه كالا
  • نمونه گیری
  • آنالیز آزمایشگاهی یا آزمون های مربوطه

نحوه صدور گواهی ترخیص یا گواهی بازرسی PSI

  • بررسی مدارک خرید
  • بررسی مدارک کنترل کیفی و بازرسی کالا (جهت انطباق محصول با استاندارد و سفارش)
  • بازرسی ظاهری (چشمی) از کالا و اجزای آن (که می تواند شامل بازرسی رنگ نیز باشد
  • بازرسی کمی
  • بررسی پکینگ لیست
  • بازرسی بسته بندی کالا ( بسته بندی کالا صادراتی )
  • بازرسی حین بارگیری
  • صدور گواهی ترخیص یا گواهی بازرسی

گواهی بازرسی کالا در مبدا ( Certificate of origin inspection ) (COI)

در این نوع بازرسی باید قبل از حمل جهت مطابقت کالا توسط یکی از شرکت های بازرسی که مورد تائید سازمان استاندارد باشد به بازرسی به عمل آید دامنه فعالیت شرکت بازرسی دارای اهمیت می باشد که پس از بازدید نسبت به صدور گواهی جهت ترخیص کالا اقدام می گردد. این گواهی ها توسط شرکت های بازرسی ارائه می گردند.

 CERTIFICATE OF INSPECTION به اختصار COI می باشد. توضیح آن که در تجارت بین المللی مؤسساتی وجود دارند به نام ” شرکت های بازرسی قبل از حمل ” یا ” PSI ” برخی از این شرکت ها از قبیل SGS, BIVAC,ITS, … معروف می باشند.

خدمت این مؤسسات این است که برای کالا های مورد مبادله در تجارت بین الملل از نظر کمیت (مقدار)، کیفیت و بعضاً ارزش کالا گواهی صادر می کنند.

اهمیت بازرسی کالا در تجارت بین‌المللی

اطمینان از کیفیت و مرغوبیت کالا‌ وارداتی و صادراتی، همواره دغدغه اصلی تجار و دیگر فعالان بخش بازرگانی و از همه مهم‌تر مسئولین کشورهای مقصد بوده است. امروزه بازرسی کالا (Inspection) به جز جدائی‌ ناپذیر پروسه واردات و صادرات تبدیل شده است. گسترش این موضوع در سطح جهانی تا حدی بوده که از بازرسی کالا به عنوان یکی از مراحل پیچیده و کاملاً تخصصی بازرگانی یاد شود.

در این راستا کمیته جهانی استاندارد (ایزو) به منظور تسهیل این امر، اقدام به تدوین دستورالعمل‌هایی در زمینه بازرسی کالا نموده که در حال حاضر این استانداردها مرجع و منبع کشورهای مختلف جهان در بحث بازرسی کالا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *