WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی ما آماده پاسخگویی به سوالات شماست.
سلام وقت بخیر چه کمکی از ما ساخته است؟
ترنشیپ چیست و در چه مواقعی باید انجام شود؟
فروردین 31, 1399
ششمین جلسه کمیته انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان
خرداد 22, 1399

نخستین توافق‌نامه اقتصادی بین استان گیلان و استان سامارا (از استان‌های جنوبی روسیه) در چارچوب اولین همایش بین‌المللی R2R به‌صورت ویدئوکنفرانس بین روسای اتاق‌های بازرگانی گیلان و سامارا و با حضور تعدادی از مسوولین اقتصادی دو استان و فعالان اقتصادی امضا شد.

در این همایش ویدئوکنفرانسی که توافق‌نامه‌ای بین آقای تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی گیلان و آقای والری پتروویچ فومیچف رییس اتاق بازرگانی سامارا با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی و

ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور و گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی صورت گرفت دو طرف توافق کردند با توجه به وجود روابط سیاسی مناسب بین دو کشور با تسهیل سرمایه گذاری در خاک یکدیگر ،روابط اقتصادی، تجاری و بازرگانی خود را نیز توسعه بخشند.

در این نشست ابتدا هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ضمن ابراز خرسندی از روابط حاکم بین دو کشور ایران و کشور دوست و همسایه روسیه ابتدا به روابط دیرینه اقتصادی بین این دو کشور پرداخت و با اشاره به اینکه روابط اقتصادی و تجاری بین این دو کشور به بیش از ۲۰۰ سال برمی‌گردد گفت: ایران و روسیه در ۴ دهه اخیر روابط خود را با توسعه جدیدی آغاز کردند و هم‌اکنون به واسطه وجود روابط سیاسی و دوستانه حاکم بین این دو کشور روابط اقتصادی جدیدی نیز شکل گرفته است.

رییس اتاق بازرگانی گیلان با تاکید بر اینکه کرونا ویروس اگرچه روابط دنیا را با یکدیگر به لحاظ مراودات فیزیکی تعطیل کرد و کشور ما را نیز در ابتدا در مقاطعی دچار بحران نمود اما طی ۳ ماهه گذشته با وجود داشتن مرز دریایی مشترک بین ایران و روسیه حتی یک روز مراودات ما با یکدیگر تعطیل نگردید.

وی با بیان این مطلب که گیلان از طریقحمل و نقل ترکیبی با همسایگان شمالی خود در ارتباط است و با روسیه نیز مرز مشترک آبی دارد و استان های جنوبی روسیه هم دارای روابط بسیار نزدیکی با گیلان هستند خاطرنشان کرد: هم‌اکنون روابط ما به‌صورت فیزیکی کمتر شده است اما این ویدئوکنفرانس‌ها حتی در شرایط عادی نیز به توسعه روابط اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد و پیشنهاد من این است که در توسعه روابط مان همچنان کوشا باشیم چرا که گیلان و سامارا دارای اشتراکات متعدد اقتصادی و بازرگانی هستند و وجود پتانسیل‌های متعدد بین این دو استان می‌تواند روابط ما را بیش از پیش تعمیم بخشد.

هادی تیزهوش تابان سرمایه‌گذاری در زمینه‌های تکنولوژی، ماشین‌آلات، کشاورزی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گردشگری رااز ظرفیت‌های بالقوه گیلان و مستعدهمکاری اقتصادیبا سامارا دانست.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با تاکید بر اینکه بسترسازی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای همکاری همه جانبه دو کشور و ارتقای مراودات اقتصادی در زمینه‌های صادرات و واردات از ماموریت‌های اتاق‌های بازرگانی است و اتاق بازرگانی سامارا از اتاق‌های بازرگانی فعال و توانمند روسیه فدراسیون است اظهار کرد: اتاق بازرگانی گیلان علی‌رغم تلاش در جهت توسعه روابط اقتصادی خود با استان‌های جنوبی روسیه تلاش مضاعفی را نیز طی سال‌های اخیر در بین استان‌های جنوبی روسیه آغاز و این تلاش‌ها منجر به اقدامات اقتصادی سرمایه‌گذاری، زیرساختی و فرهنگی در روسیه شده است.

هادی تیزهوش تابان ایجاد سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه و ساخت مجسمه حکیم عمرخیام را از اقدامات ارزشمند اتاق گیلان در زمینه اقتصادی و حتی فرهنگی در روسیه ارزیابی کرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ادامه داد: گیلان ویژگی‌های برجسته‌ای در زمینه‌های مختلف با زیرساخت‌های متفاوت دارد که منطقه آزاد انزلی به‌عنوان تنها منطقه آزاد شمال ایران و وجود خط راه‌آهن و تکمیل آن با مرز آذربایجان، وجود بنادر اقتصادی مختلف، فرودگاه بین‌المللی و خط ترانزیت فعال از مزایای ارزشمند این استان شمالی در ایران محسوب می‌شود.

وی وجود کارخانجات دانش بنیان و واحدهای صادراتی و تولیدی صادراتی را از مزایای این استان برای گسترش همکاری‌های تولیدی و صنعتی با سامارا عنوان کرد.

والری پتروویچ فومیچف رییس اتاق بازرگانی استان سامارا نیز در این کنفرانس ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور همتای گیلانی خود با هیات همراه در اولین همایش بین‌المللی R2R و با ابراز امیدواری از توافق‌نامه امضاء شده بین طرفین برای توسعه و تعمیم همکاری‌های اقتصادی به ویژگی‌های برجسته اقتصادی، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، گردشگری، تولید، صنعت و بازرگانی در استان سامارا که از استا‌های جنوبی و به‌عنوان قلب اقتصادی روسیه مشهور است گفت: آقای رییس جمهور حساسیت خاصی برای توسعه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در استان سامارا دارند و به همین جهت این استان براساس آنچه که در نقشه تداعی کننده قلب است به‌عنوان قلب تولید و سرمایه‌گذاری روسیه نیز قلمداد می‌شود و به همین جهت وجود دو اتومبیل‌سازی، کارخانجات قطعات خودرو، صنایع فضایی ، ماشین‌الات صنعتی، دیجیتال و وجود محصولات کشاورزی، پتروشیمی و صنایع دیگر به اهمیت اقتصادی بودن این استان بیش از پیش افزوده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت روسیه از سرمایه‌گذاران خارجی در خاک این کشور از جمله استان سامارا حمایت ویژه‌ای می‌کند و حتی حمایت‌های مالی نیز متوجه سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور می‌شود به علاقه‌مندی سرمایه‌گذاری‌های مشترک در خاک یکدیگر (استان گیلان و سامارا) تاکید کرد و ادامه داد: سامارا استان بسیار بزرگی است و دارای امکانات و تاسیسات زیربنایی و حمل و نقلی بسیار خوبی است و حتی دولت برای برخی از کشورها در جهت تسهیل روابط، روادید را تسهیل کرده است و امیدواریم تسهیل این روادید برای فعالان اقتصادی ایرانی و گیلانی نیز صورت گیرد تا نقش ارزشمندی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری آغاز کند.

رییس اتاق بازرگانی سامارا نقاط اشتراک حتی در زمینه گردشگری بین دو استان را از مزایای مهم در گسترش روابط ارزیابی کرد و با بیان این مطلب که سامارا استانی جذاب و در نزدیکی رودخانه ولگا قرار دارد و هر ساله توریسم فراوانی در فصول گرم سال به این استان سفر می‌کنند به وجود مناطق ویژه اقتصادی در این استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: سامارا دارای کارخانجات متعدد صادرات محور است و هرساله یکصد نوع محصول از این استان به دنیا صادرات می‌شود.

در این نشست همچنین رییس اداره روابط اقتصاد خارجی وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری سامارا نیز گفت: دولت روسیه در طی سال‌های اخیر برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران بسترهای مناسبی را برای شکل‌گیری این هدف آغاز کرده است و خوشبختانه آشنایی رییس جمهور فدراسیون روسیه از جمهوری اسلامی ایران و فعال بودن سفارت‌خانه در این کشور به توسعه این روابط کمک شایانی کرده است.

آندره واسیل یویچ گورشنین به وجود پتانسیل‌های متعدد اقتصادی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، تجاری، بازرگانی، گردشگری و فرهنگی در استان سامارا پرداخت و تاکید کرد: سامارا از استان‌های جذاب و پرتحرک کشور روسیه است و دولت روسیه بر روی این کشور سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را انجام داده است و لذا همکاری‌های ما با کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به شکل‌گیری روابط جدیدی در حوزه‌های اقتصادی منجر شود.

در این نشست همچنین تعدادی از نمایندگان بخش خصوصی دو طرف به گزارشی از توانمندی‌های اقتصادی، تولیدی، صنعتی و گردشگری یکدیگر پرداختند.

آقای اولگا آلکساندرونا، رییس دپارتمان توریسم وزارت فرهنگ استان سامارا در زمینه‌های گردشگری و وجود مراکز متعدد توریستی و گردشگری در سامارا، آقای دمیتری والریویچ کامینین رییس موسسه طراحی توسعه دیجیتال استان سامارا به توانمندی و قابلیت‌های این استان در زمینه تولید دوربین‌های دیجیتالی و مداربسته و تکنولوژی دیجیتال و نیز ولادیمیر آندره یویچ کودلکین مدیرعامل کنسرسیوم (انیتگرا- س) در زمینه سیستم‌های هوشمند دیجیتالی و راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند جاده‌ای و برخورداری این شرکت در زمینه تکنولوژی‌های دیجیتال فعالیت‌های خود را عنوان و به سرمایه‌گذاری مشترک با طرف ایرانی ابراز علاقه‌مندی کردند.

یونس رنج‌کش، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان نیز در این نشست به ظرفیت‌های متعدد تجاری و اقتصادی گیلان و نیز برخورداری استان از جذابیت‌های توریستیو گردشگری پرداخت و گفت: گیلان از زیرساخت‌های مناسبی در زمینه اقتصادی برخوردار است و دولت در طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های متعددی در زمینه‌های حمل و نقل و اقتصادی در استان گیلان انجام داده است.

وی وجود اشتراکات اقتصادی بین دو استان گیلان و سامارا را نقطه عطفی برای توسعه روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک دانست و تاکید کرد: گیلان و سامارا می‌تواند روابط خود را در حد قابل توجهی در حوزه‌های مختلف اقتصادی گسترش دهند.

سیدجلیل جلالی‌فر، عضو اتاق مشترک ایران و روسیه نیز در این نشست با ابراز خرسندی از وجود روابط سیاسی بین ایران و فدراسیون روسیه گفت: علی‌رغم روابط بسیار حسنه بین این دو کشور متاسفانه روابط تجاری حاکم بر آن که سالانه زیر ۲ میلیون دلار است قابل توجیه نیست و باید تلاش کرد تا این میزان از مبادلات تجاری افزایش یابد.

جلالی‌فر به تلاش اتاق بازرگانی گیلان برای گسترش روابط اقتصادی و نقش گیلان در تجارت بین ایران و روسیه پرداخت و اضافه کرد: گیلان دارای ظرفیت‌های متعدد اقتصادی است و می‌باید تلاش شود تا پروتکل‌های همکاری جدیدی در حوزه‌های مختلف بین دو استان ایجاد شود و یکی از ظرفیت‌های مناسب و ارزشمند گیلان در حوزه اقتصادی منطقه آزادانزلی است که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این منطقه حتی در بین کشورهای حاشیه دریای کاسپین بی‌نظیر است.

در خاتمه این نشست هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و رییس اتاق بازرگانی گیلان با امضای توافق نامه همکاری مشترک، از روند این همایش و مسایل مطرح شده ابراز خرسندی کرد و از همتای روسی خود در سامارا به‌طور رسمی برای سفر به گیلان دعوت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *