WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی ما آماده پاسخگویی به سوالات شماست.
سلام وقت بخیر چه کمکی از ما ساخته است؟
صادرات به سوریه براساس آمار گمرک
آمار تجارت ایران با سوریه در سال 1399
خرداد 10, 1400
قانون و مقررات صادارت و واردات در ایران
مرداد 29, 1400

دانستن و یادگیری اصطلاحات رایج تجارت موضوعی است که افراد فعال و علاقه مند درحوزۀ تجارت بین المللی برای کار و فعالیت خود به آن نیاز دارند. دانستن این کلمات و اصطلاحات به زبان انگلیسی فعالان حوزۀ تجارت آن ها الزامی است چرا که زبان انگلیسی در طی چند دهۀ گذشته توانسته به پرکاربردترین زبان در دنیا در بخش های مختلف تبدیل شود.

یادگیری اصطلاحات رایج تجارت علاوه بر اینکه در زمینۀ فعالیت های تجاری نقش مهمی دارد بلکه در زمینۀ حقوقی نیز بسیار نقش مهمی داشته و افراد و شرکت هایی که در این زمینه مهارت کافی دارند می توانند در زمینۀ مسائل حقوقی نیز اطلاعات کاملی را در اختیار داشته باشند.

در این پست 50 عبارت پر کارد برای شما آورده شده است:

Manufacturer: تولید کننده

تولید کننده در دنیای تجارت به معنی یک شخص حقیقی و یا حقوقی است که نقش تولید کننده را دارد. شخص حقیقی به معنی یک فرد، یک انسان و یا یک شخصیت است و شخص حقوقی به معنی یک شرکت یا کارخانه است که تولید کننده است. تولید کننده صرفاً صادر کننده نیست و می تواند تنها تولید کننده باشد. تولید کنندگان خوب همواره در سراسر جهان وجود دارند.

Notify party: طرف قراردادی که باید ورود کالا به فرد اعلام شود

این فرد کسی است که باید توسط شرکت کشتیرانی یا حمل و نقل بین المللی در مکان مقصد ورود کالا را به شکرت، بانک یا تاجری که نامش در این قسمت آورده شده است، اطلاع دهد.

Port of loading : Place of loading: محلی که بارگیری کالا و عملیات حمل و نقل آغاز می شود.

این محل به عنوان محلی که قرار است عملیات بارگیری در آن انجام شود شناخته می شود و می تواند نام یک شهر دریایی مانند بندرها یا نام یک شهر در خشکی باشد.

Port of discharge: آخرین بندر سر راهی با بندر تخلیه در مقصد

در تمام اسناد رسمی در این قسمت باید نام آخرین محلی که قرار است عملیات حمل در آن انجام شود، درج شود. ممکن است نان این مکان بندر عباس یا بندر امام یا سایر بندرهای کشورهای دیگر باشد.

Final place of delivery: آخرین محل انجام عملیات حمل و نقل در خشکی

در این قسمت باید نام آخرین مکانی که در خشکی قرار است محموله به آنجا تحویل داده شود ذکر گردد. بسیار مهم است که در بارنامه نام این قسمت دقیقاً ذکر شود.

Supplier: تأمین کنندۀ کالا و خدمات

زمانی که خریدار به صورت مداوم و تکراری کالا و خدمات خود را از یک شخص تأمین کند، به سرویس دهنده تأمین کنندۀ کالا و خدمات گفته می شود.

در واقع نقش تأمین کنندۀ کالا و خدمات بسیار مهم است و در پیشرفت و بهبود توسعۀ فعالیت های خریدار دائمی نقش بسیار مهمی دارد. به طور کلی می توان گفت که تمام افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند نقش یک تأمین کنندۀ خدمات و کالا را اجرا می کنند و اگر این افراد هر کدام نقش خود را به خوبی اجرا نکنند کیفیت خروجی نتیجۀ خوبی نخواهد داشت.

تفاوتی که کشورهای پیشرفته و نسل سوم دارند این است که در کشورهای پیشرفته تمام افراد در هر جایگاهی که قرار می گیرند باید وظایف و مسئولیت خود را طبق قوانین مشخص انجام دهند و سبب بهبود تولید و رونق اقتصادی می شوند.

Exporter: صادر کننده

این افراد که در دو گروه حقیقی و حقوقی جای می گیرند نقش مهمی در رشد و شکوفایی دارند و کشورهایی که امروزه توانسته اند کالا و خدمات خود را از مرزهای کشورشان به سراسر دنیا ارسال کنند موفق شده اند که ارزهای جهانی را در بانک های خود ذخیره کنند. این کشورها سبب پیشرفت و توسعۀ زندگی افرادی می شوند که در آن جا ساکن هستند.

صادرکننده می تواند هم در نقش تولید کننده و هم در نقش صادر کننده قرار بگیرد و گاهی نیز فقط همان نقش صادر کننده را دارد. مثالی که می تواند برای گروه اول ذکر کرد شرکت زیمنس آلمان است اما مثال گروه دوم کشاورزانی هستند که تنها نقش تولید کننده را دارند و برای صادر کردن محصولات خود به صادرکننده نیاز دارند تا محصول تولید شدۀ آن ها را در برای حضور در بازارهای بین المللی صادر کند.

Importer: وارد کننده

وارد کننده می تواند در نقش حقیقی و حقوقی طبق قوانین بین المللی برای وارد کردن محصولات مورد نیاز یک جامعه مجوز دریافت کند. این مجوز به معنی اجازۀ ورود محصولات و خدماتی است که از مسیرهای قانونی وارد یک کشور می شود. اگر افرادی که نقش وارد کننده را دارند بدون مجوز این کار را انجام دهند به آن ها قاچاقچی گفته می شود.

Performa Invoice: پیش فاکتور

وقتی خریدار یا وارد کننده تصمیم دارند کالا و خدماتی را خرید کند بعد از تصمیم نهایی برای خرید باید از فروشنده درخواست کند تا پیش فاکتور را برای او ارسال نماید. پیش فاکتور دارای اعتبار مشخصی است که در این مدت خریدار تصمیم می گیرد برای ثبت و پرداخت تصمیم گیری کند.

تمام آنچه که در پیش فاکتور ثبت می شود باید در فاکتور نهایی نیز لحاظ شود و نباید تفاوت خیلی زیادی بین آن ها باشد مگر اینکه یکی از طرفین خریدار یا فروشنده به موارد ذکر شده در پیش فاکتور عمل نکند.

نکاتی که در صدور یک سند پیش فاکتور باید رعایت شود این است که پیش فاکتور در سربرگ های رسمی فروشگاه ثبت شده باشد و در آن نام خریدار و فروشنده به طور کامل ذکر شده باشد. در پیش فاکتور لازم است تا مشخصات دقیق تمام محصولات و کالاهای خریداری شده مانند نام، مدل، وزن کالا، قیمت آن، قیمت کل، شرایط بیمۀ محصولات، نحوۀ حمل و نقل، محل تحویل و تخلیه و نحوۀ تسویه حساب ثبت شود.

Description of goods: شرح و توصیف کالا

در هرجایی که این اصطلاح مشاهده شود باید فرستنده نام کالای خود را دقیقاً ذکر کند.

Net weight: وزن خالص کالا

این کلمه اصطلاحی است که برای وزن کالایی که قرار است ارسال شود باید بدون احتساب بسته بندی آن محاسبه شود. این مورد در خرید کالاهای مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است و باید وزن واقعی کالاها پیش از ارسال آن و شروع حمل و نقل محاسبه شود.

Invoice: صورتحساب

بعد از اینکه کالا به خریدار فروخته شد باید صورتحساب کالا و خدمات خریداری شده روی سربرگ رسمی فروشنده ثبت شود. روی برگۀ صورتحساب نیز باید مشخصات کامل و دقیق محصول خریداری شده ثبت شود. این مشخصات عبارت هستند از نام و مشخصات فنی کالا، وزن آن، قیمت کالا، قیمت کل محصولات خریداری شده و تمام مواردی که بین طرفین توافق شده است.

(HS CODE( HORMONIZED SYSTEM CODE: کد کالا

کد کالا در واقع به سیستم کد گذاری بین المللی گفته می شود که به وسیلۀ 8 رقم کار کد گذاری تمام محصولات و کالاهای خریداری شده را انجام می دهد. کد کالا نقش بسیار مهمی در سیستم های صادرات و واردات دارد و برای ترخیص کالاها مورد نیاز است.

به هر کالایی که تولید می شود یک کد کالا داده می شود. این کد توصیف کوتاهی از آن محصول را شامل می شود و به وسیلۀ آن سایر کشورها می توانند آن کالا را کنترل کنند. به وسیلۀ کد کالا امکان بررسی امور گمرکی به طور دقیق بررسی می شود.

Certificate of origin: گواهی مبدأ

این گواهی در واقع سندی است که باید توسط مسئولان ذیصلاح صادر شود. به وسیلۀ این گواهی ثابت می شود  که کالای خریداری شدۀ مشخصی از محل تولید یا مبدأ حمل شده است.

در ایران مرجعی که کار صادر کردن گواهی مبدأ را انجام می دهد اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی است.

Certificate of manufacture: گواهی تولید

زمانی که کشور و شرکتی که در نقش تولید کننده است برای خریدار اهمیت زیادی دارد، به وری که خریدار سند گواهی تولید درخواست می کند. این گواهی اثبات می کند که کالایی که خریدار خریده است توسط شرکت طرف قرارداد تولید شده است.

Certificate of analysis: گواهی آنالیز

زمانی که آنالیز و بررسی جزء به جزء کالای خریداری شده توسط خریدار دارای اهمیت زیادی است از فروشنده یا تولید کننده درخواست می شود تا گواهی آنالیز تهیه شود. این گواهی باید توسط سازمان ذیصلاح صادر شده و مهر شود.

Inspection Company: شرکت های بازرسی

زمانی که صاحبان کالا به صورت حضوری اقدام به خرید نمی کنند از این شرکت ها درخواست می کنند تا کالای خریداری شده را از لحاظ کیفیت، وزن، تعداد و تمامی مواردی که از نظر خریدار حائز اهمیت است، بررسی کنند. این شرکت ها پس از بررسی دقیق و تهیۀ گزارش، نتیجۀ نهایی را به خریدار صادر می کنند.

این شرکت ها در محل بارگیری کار کنترل را انجام می دهند و پس از تأیید نهایی مجو ز بارگیری کالا را صادر می کنند.

استفاده از یک شرکت بازرسی مطمئن و ایمن از اهمیت زیادی برخوردار است و برای جلوگیری از کلاه برداری اهمیت دارد.

Bill of Lading: بارنامه

سند بارنامه یکی از اسناد مهمی است که در خرید و فروش های بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است. این قرارداد زمانی صادر می شود که حمل کالا و تحویل کالا به شرکت حمل و نقل انجام شده است. مهم ترین اسناد بارنامه ها مربوط به زمانی است که بارنامه توسط شرکت های خطوط کشتیرانی و یا شرکت های واسطۀ حمل صادر می شوند.

Shipped On Board: حمل شده روی عرشه

Clean Bill of Lading: بارنامه تمیز

اگر این اصطلاح روی بارنامه قید شود دلالت بر این دارد که محمولۀ حمل شده به طور کاملاً سالم و صحیح بارگیری شده است. برخی از شرکت های کانتینری و شرکت های حمل و نقل خصوصی از صدور این مجوز خودداری می کنند چون اطلاع دارند که این مجوز سند مهمی است و از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما در حمل و نقل های کامیونی بهتر است صدور این مجوز از شرکت های حمل و نقل درخواست شود.

Cargo or Shipment: محموله یا کالا

از این اصطلاح بیشتر برای جابه جایی محصولاتی که در سیستم حمل و نقل بین المللی حمل می شوند معمولاً استفاده می شود.

Dry Cargo: کالای خشک، کالای معمولی

این اصطلاح یا کلمه به کلیۀ محموله هایی که از نوع مایع یا گاز نیستند اطلاق می شود. چنانچه محموله نیاز به نگهداری در دمای خاصی نیز نداشته باشد این اصطلاح برای آن به کار برده می شود.

Dangerous Goods or Hazardous: کالای خطرناک

این محصولات همان‌طور که از معنی نامشان مشخص است بسیار حساس و خطرناک هستند و باید در شرایط خاص و ویژه ای کار حمل و نقل و بسته بندی آن ها انجام شود. این محموله ها ممکن برای محیط زیست نیز خطرناک باشند. گازهای سمی، مواد منفجره و سایر محصولاتی که مستعد احتراق هستند یا احتمال کشندگی دارند این نام برایشان اطلاق می شود.

Dangerous Goods or Hazardous: دستورات حمل

صادرکننده یا تولید کننده ای که کالای خود را در کانتینرهای حمل و نقل بارگیری می کند باید دستورات حمل را در یک نامۀ رسمی با مهر و امضاء دقیق به شرکت حمل و نقل بدهد. این سند یکی از اسنادی مهمی است که باید با دقت زیادی تکمیل شود.

Shipper or Consignor: فرستنده، مالک کالا، صادرکننده

هر فردی که در اسناد حمل و نقل نامش در این قسمت بیاید با در دست داشتن نسخۀ اصلی بارنامه از طرف شرکت حمل و نقل بین المللی صاحب کالا شناخته می شود. فرستندۀ کالا نیز می تواند نام خود و مشخصات کاملاً دقیق خود را در دستورات حمل در این قسمت ذکر کند.

Consignee:

شخصی که دریافت کنندۀ محموله است و باید در مقصد نهایی کالا را دریافت کند نامش در این قسمت نوشته می شود.

GROSS WEIGHT: وزن ناخالص کالا

این اصطلاح به معنی وزن محموله ها به همراه بسته بندی آن ها است. بعد از قرارگیری محصولات داخل بسته بندی آن ها باید وزنشان محاسبه شود.

محاسبۀ وزن ناخالص در قسمت حمل و نقل بسیار مهم است و برای شرکت های حمل و نقل نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. با استفاده از وزن ناخالص تعادل در مسیر حمل و نقل حفظ می شود.

Cargo value: ارزش کالا

گاهی لازم است تا کالا توسط شرکت حمل و نقل بیمه شود و صاحب کالا نیاز دارد تا محصول او بر اساس ارزش واقعی آن بیمه شود و ارزش واقعی آن در اسناد حمل و نقل ذکر شود.

در اکثر موارد شرکت های حمل و نقل از انجام این کار خودداری می کنند؛ اما صاحبان کالا باید دقت کنند که با شرکت های حمل و نقلی که به این بند عمل می کنند کار کنند. چون بسیاری از بارنامه های داخلی در برخی از کشور مبلغی بسیار کمتر از ارزش واقعی کالاها را حد نساب بیمه قرار می دهند.

Dimension: ابعاد محموله

زمانی که قرار است محمولۀ ارسال شده در وسیلۀ نقلیۀ دیگری بارگیری شود باید ابعاد خارجی آن محموله اندازه گیری شده و ابعاد داخلی وسیلۀ حمل ونقل نیز اندازه گیری شود تا به این وسیله بتوان تعداد بسته هایی که را که می تواند در یک وسیلۀ حمل و نقل جای داد بررسی کرد. با این روش دیگر محموله های بسته بندی شده روی زمین باقی نمی مانند.

Container load

کانتینرهایی که به صورت استاندار بارگیری می کنند. بسته به نوعی که دارند امکان بارگیری حدوداً بین 20 تا 28 تن کالا را دارند. با مشخص شدن وزن ناخالص کالا توسط صاحب کالا، شرکت حمل و نقل باید وسیلۀ حمل و نقل را برای ارسال محموله انتخاب کند.

Container tare weight: وزن کانتینر به صورت خالی

فرماندهان کشتیرانی ها باید مجموع وزن کانتینر به صورت خالی و مجموع محموله ای که حمل شده است را در اختیار داشته باشند تا برای استفاده از این اطلاعات بالانس کشتی را دقیقاً تنظیم کنند. این اطلاعات جهت جلوگیری از سوانح بسیار مهم است.

FCL =FULL CONTAINER LOAD: ظرفیت بارگیری کامل

وقتی این اصطلاح روی یک بارنامه قید می شود به این معنی است که این بار به صورت کامل مربوط به یک خریدار است.

LCL = LESS THAN CONTAINER LOAD: بارگیری کمتر از ظرفیت کانتینر

اگر این اصطلاح روی بارنامه قید شود مشخص می کند که باری که در کانتینر موجود است مربوط به یک گیرنده است و چند محموله همراه با یکدیگر بارگیری شده اند. باری که به این عنوان نام‌گذاری می شود خرده بار نیز نامگی‌ای می شود.

OCEAN VESSL / VOYAGE NO: نام کشتی، شمارۀ سفر

اگر در نسخۀ بارنامه نام کشتی و شمارۀ بارنامه قید شود می توان مطمئن شد که بار مورد نظر در توسط کشتی خود حمل شده است.

FREIGHT CHARGES: هزینۀ حمل

اگر هزینۀ حمل کالا بر عهدۀ فروشنده باشد خریدار می تواند هزینۀ حمل کالا را از فروشنده بپرسد تا در صورتی که کرایۀ حمل غیرمنطقی بود یا بیش از حد معمول بود در جریان آن باشد. در این صورت خریدار می تواند شرکتی که هزینۀ حمل بار را کمتر محاسبه می کند به فروشنده معرفی کند. بهترین آیتم در محاسبۀ حمل بار این است که فروشنده تمام آیتم هایی که در حمل و نقل در نظر گرفته است را اعلام کند.

THC = TERMINAL HANDLING CHARGES: هزینه های ترمینالی

معمولاً هزینه های ترمینالی در دو دسته جای می گیرد. دستۀ اول هزینه های ترمینالی در مکان بارگیری که به عهدۀ فروشنده است و هزینه های ترمینالی در محل تخلیه که به عهدۀ خریدار است. به صورت عمومی توافق طرفین به این صورت است مگر اینکه فروشنده و خریدار به گونۀ دیگری توافق کرده باشند.

FREIGHT PAYABLE AT: هزینۀ حمل قابل پرداخت در

این اصطلاح بر روی نامه مشخص می کند که محل پرداخت کرایۀ حمل کالا کجاست. محل پرداخت کرایۀ بار می تواند در مکان مبدأ و توسط فروشنده و یا در مکان مقصد و توسط خریدار باشد. محل پرداخت کرایۀ حمل می تواند در هر مکانی که با شرکت حمل و نقل توافق شده است، باشد.

FREIGHT PREPAID AT: هزینۀ پیش پرداخت در

اگر ای اصطلاح در بارنامه آورده شده است نشان می دهد که مبلغی توسط فروشنده و یا صادر کنندۀ کالا جهت پیش پرداخت، پرداخت شده است. معمولاً این اصطلاح همراه با نام بندری که در مکان مبدأ است قید می شود.

CONTAINER NO: شمارۀ کانتینر

اگر محمولۀ خریداری شده توسط کانتینر بخواهد حمل شود باید شمارۀ کانتینر روی بارنامه قید شود. فرقی ندارد که بار توسط چند کانتینر قرار است حمل شود، باید شمارۀ همۀ آن ها در بارنامه قید شود. شمارۀ کانتینرها جهت کنترل و چک کردن اصالت آن ها و صحت کاربری آن‌ها مورد استفاده قرا ر می گیرد.

SEAL NO: شمارۀ پلمپ

پس از اتمام کارهای گمرکی در حمل و نقل های بین المللی و زمانی که اجازۀ بارگیری محموله بر روی وسیلۀ حمل و نقل صادر شد یک پلمپ روی کانتینر الصاق می شود که هیچ کسی نمی تواند آن را باز کند مگر اینکه آن را بشکند. شخص تحویل گیرنده در صورتی که پلمپ مرسوله باز شده باشد شرکت حمل و نقل و یا انباردار مسئول این اتفاق خواهد بود.

صاحبان کالا برای اینکه مطمئن شوند مرسولۀ آن ها بدون هیچ دخل و تصرفی به دستشان رسیده است و حمل شده است باید مطمئن شوند که الصاق پلمپ در بارنامه قید شده است.

MARKS & NOs: علائم و شماره ها

این اطلاعات معمولاً آن دسته از مواردی هستند که در بر روی اسناد حمل و نقل قید می شوند و نشان می دهند که هر بسته حاوی چه علائمی هستند.

نام فرستنده، نام خریدار و اطلاعاتی که مربوط به خود کالا است مانند خطرناک بودن و یا شکستنی بودن و سایر اطلاعات مورد نیاز باید روی بسته ها قید شوند. اگر اطلاعاتی که روی بسته ها قید شده است با محموله ای که داخل بسته بندی ها است با یکدیگر همخوانی نداشته باشند، شرکت حمل و نقل مسئول است و باید پاسخگوی مغایرت گمرکی باشد.

NUMBER & KIND OF PACKAGES: تعداد و نوع بسته بندی

در اسناد تجاری در این قسمت معمولاً تعداد بسته و روشی که بسته بندی صورت گرفته است، قید می شود.

Stuffing: تخلیۀ بار

معمولاً این اصطلاح زمانی به کار برده می شود که قرار است تخلیۀ یک بار از کامیون و بارگیری آن به کانتینر یا وسیلۀ حمل دیگری انجام شود. این بارگیری معمولاً توسط لیفتراک انجام شود.

Reference goods: کالای مرجوعی

این اصطلاح به کالاهای مرجوعی اطلاق می شود. کالاهای مرجوعی نیز آن دسته از کالاهایی هستند که به عنوان واردات و به صورت موقت به یک کشور وارد می شده اند و در نهایت نیز پایان مهلت ورود موقت اعلام شده است و کالا به عنوان کالای مرجوعی عنوان می شود. گاهی نیز یک محموله به دلیل غیر مجاز بودن و یا نداشتن کیفیت و استانداردهای لازم مرجوع می شود.

Abandoned goods: کالای متروکه

کالای متروکه در دنیای تجارت به کالایی گفته می شود که صاحبش آن را ترک کرده باشد و به هر دلیلی دیگر سراغی از آن نگرفته باشد و یا برای ترخیص آن اقدام نکرده باشد.

Bulk: فله

این اصطلاح برای کالاهایی به کار برده می شود که در کامیون های اتاق‌دار و یا کشتی ها به سادگی حمل و نقل می شوند. مثلاً کالاهای فله مانند گندم، شکر، حبوبات، علوفه و هستند.

دمپينگ: عرضۀ کالا با قیمت کمتر

زمانی که یک کالا با قیمتی کمتر از هزینۀ نهایی تولید آن در بازار عرضه شود این اصطلاح برای آن موارد به کار برده می شود.

Launcher: بار انداز

این اصطلاح نام فضایی است که محل به صورت سرپوشیده باشد ولی اطراف آن دیوار نداشته باشد و جهت حفاظت کالاها از باد، باران و نور خورشید به کار برده می شود.

(EXW) Ex Works: تحویل درب کارخانه

در این روش شرکت یا شخص تولید کننده و یا فروشنده محصول و یا کالای خود را در درب کارخانه و یا تولیدی به خریدار تحویل می دهد و هیچ مسئولیتی در قبال کارهای بارگیری و حمل و نقل برعهده ندارد.

(Free Carrier (FCA:

این اصطلاح به این معنی است که فروشنده کالا یا محمولۀ مورد نظر را از شرکت یا تولیدی تحویل گرفته و در مکان مشخصی که توسط خریدار تعیین شده است به حمل کننده تحویل می دهد. در این موارد مکان خریدار بسیار مهم است و اگر محل تحویل کالا در کشور دیگری باشد بارگیری با خریدار است. همچنین هزینه های مربوط به بیمه نیز برعهدۀ خریدار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *