WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی ما آماده پاسخگویی به سوالات شماست.
سلام وقت بخیر چه کمکی از ما ساخته است؟
شرکت های مدیریت صادرات : کلید توسعه صادرات کشور
مرداد 26, 1402
درآمد دلاری از صادرات به عراق
صادرات به عراق : فرصتی طلایی برای کسب درآمد دلاری!
شهریور 13, 1402

کد بین المللی کالا چیست و در صادرات از آن چگونه استفاده می شود؟ HS Code یا Harmonized System یک سامانه بین المللی برای استاندارد سازی، کنترل ، شناسایی و طبقه بندی محصولات می باشد. این سیستم در همه کشورها معتبر است و براساس سیاست های مالیاتی، قیمت گذاری، بودجه بندی و اقتصاد طراحی می شوند. انواع  فعالیت های اقتصادی بین المللی و همچنین نگهداری از آمار گمرک کل دنیا در این سیستم جای گرفته است.

کد تعرفه کالا یا HS Code چیست؟

در همه کشور ها برای ورود انواع کالا یا هر دسته کالا تعرفه ای خاص وجود دارد؛ همه کالاها در دنیا دارای کد تعرفه کالا یا HS Code می باشند که یک کد شش رقمی بوده و شرح کالای مورد نظر را در آن به ما نشان می دهد. برای مثال در حمل و نقل دریایی به HS کد دقیق تری از محصول نیاز است (معمولا ۸ رقم) در حالی که در حمل و نقل هوایی یک کد (معمولا ۴ رقم) نیز کفایت می کند.

کاربرد های HS Code چیست؟

امروزه در حوزه تبادلات امور تجاری بین المللی HS Code اهمیت و کاربرد های فراوانی دارد.

با گذر زمان به تعداد کشور هایی که به ساختار طبقه بندی کالا یا HS Code می پیوندند افزوده می شود. تا سال ۲۰۱۵، ۱۸۰ کشور از این ساختار در واردات و صادرات کالا های خود استفاده می‌کردند.

برخی از کاربرد های HS Code در مبادلات گمرکی عبارتند از:

  • تعیین قوانین مبدا
  • تعیین تعرفه گمرک
  • جمع آوری مالیات داخل کشور
  • تعرفه های توجیهی و مذاکرات تجاری
  • طبقه بندی کالا‌های خطرناک
  • بررسی و جمع آوری آمار و اطلاعات تجارت بین المللی در هر کشور

سیستم طبقه بندی HS Code چگونه است؟

HS Code یک سیستم جهانی طبقه بندی محصول می باشد که کد های این سیستم دارای اعدادی مشخص همراه با معانی مشخص هستند و این کد ها برای تمام کشور‌های عضو سازمان گمرک بین المللی یکسان است. این کد ها هر چهار سال یک بار به روزرسانی می شوند. این به‌روزرسانی ها توسط سازمان گمرک جهانی (WCO) با هدف تطبیق دادن با تغییرات جدید در صنایع تجارت جهانی انجام می شود.

از آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی در روند تجارت بین المللی و ترخیص تعدادی از کالاهای وارداتی تغییر کرده است. میتوان با مراجعه به نسخه بروزرسانی شده کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات کد کالا های تغییر کرده را مشاهده نمود.

از جمله بخش هایی که کد تعرفه گمرکی آن ها تغییر کرده به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • محصولات بهداشتی
  • بخش صنایع غذایی و صنایع شیمیایی
  • بخش مربوط به مصنوعات سنگ و سرامیک

سازمان جهانی گمرک +  فعالیت های تحت پوشش

سازمان جهانی گمرکWCO  یا World Customs Organization یک سازمان بین المللی که مقر اصلی آن در بروکسل بلژیک است. این سازمان برای گسترش دادن کار هایش قوانین مشخصی را جهت صادرات و واردات کالا ها بنیان گذاری می کند.

سازمان جهانی گمرک (WCO) از سامانه هماهنگ تعرفه گمرکی نیز پشتیبانی می کند.

از جمله فعالیت های این سازمان می توان به طبقه بندی کالا ها، ارزش گذاری کالاها، تسهیلات گمرکی بین المللی و… اشاره کرد.

پیدا کردن سریع HS Code مناسب محصول شما در دو گام

۱. در گام اول باید وارد سایت irancode.ir شوید.

۲. گام دوم در بخش پایین صحفه بر روی گزینه درخت واره ایران کد کلیک کنید.

صحفه جدیدی برای شما باز می شود که شامل تب درخت واره های بین المللی کالا است. در این قسمت طبقه بندی HS Code را مشاهده می کنید و شما باید با توجه به این درخت واره بین المللی کالا را تعیین کنید.

  • نکته: توصیه می شود اگر نتوانستید کد کالای مورد نظر خود را پیدا کنید به کتاب ((قانون و مقررات صادرات و واردات)) مراجعه کنید.

همچنین مرجع جهانی یافتن HS Code محصولات ، سایت ترید مپ به آدرس trademap.org می باشد.

 خطر استفاده نادرست از HS Code برای محصول و نتیجه ‌آن

استفاده نادرست از HS Code نادرست در فرآیند واردات و صادرات می تواند منجر به مشکلاتی شود. زمانی که کد محصول شما اشتباه باشد، ممکن است باعث تاخیر در فرآيند واردات و صادرات شما شود و هزینه های اضافی برای شما به دنبال داشته باشد. همچنین در صورت استفاده نادرست از HS Code ممکن است سبب بروز اختلافات گمرکی و مالیاتی شود که می تواند موجب تاخیر در رسیدگی به پرونده شما و هزینه های اضافی برایتان شود. پس در انتخاب HS Code مناسب محصول خود نهایت دقت را به خرج دهید.

جمع بندی نهایی:

در فرایند صادرات محصول به کشور های دیگر، داشتن HS Code  برای همه محصولات الزامی و اجباری می باشد. اچ اس کد در واقع کد بین المللی کالا است که در همه کشور ها یکسان بوده و برای شناسایی و ترخیص محصول از گمرک به کار برده می شود. هر محصول دسته بندی بخصوصی در این سیستم کدگذاری داشته و از این جهت انتخاب اچ اس کد دقیق و متناسب با کالای صادراتی فرایندی ضروری و مهم می باشد.

در این مقاله اهمیت HS Code  و نحوه یافتن و استفاده اصولی آن آموزش داده شده است، در صورتی که در مورد یافتن HS Code محصول خود سوالی دارید می توانید در قسمت نظرات این مقاله سوال خود را بپرسید تا کارشناسان شرکت مدیریت صادرات آینده آسمان دنا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *