WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی ما آماده پاسخگویی به سوالات شماست.
سلام وقت بخیر چه کمکی از ما ساخته است؟
صفر تا صد HS Code + آموزش پیدا کردن کد بین المللی کالاها (2023)
شهریور 13, 1402
نمونه پیش فاکتور یا پروفرما
آشنایی کامل با پیش فاکتور و مفاد آن (همراه با نمونه پیش فاکتور)
شهریور 13, 1402

بازار عراق یکی از اصلی ترین هدف تجار و بازرگانان ایرانی می باشد. کشور عراق از جمله مهم‌ ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود و صادرات کالا به عراق برای تجار و بازرگانان مزایای بسیاری به همراه دارد. برای حضوری موفق در بازارهای صادراتی عراق و کسب سود، لازم است بازار این کشور را به صورت تخصصی ارزیابی کنید. داشتن اطلاعات و آگاهی کافی در زمینه صادرات کالا به عراق به شما کمک می کند تا در حوزه تجارت موفق تر عمل کنید.

چرا صادرات به عراق داشته باشیم؟

کشور عراق به دلیل ضعف در زیرساخت‌ها و امکانات یکی از بهترین کشورها برای تاجران جهت صادرات است. یکی از دلایل صادرات به عراق، به‌خاطر شرایط جغرافیایی و اقتصادی این کشور می باشد؛ چرا که کشور عراق برای تأمین نیاز در انواع دسته های کالایی، شدیداً به واردات وابسته است. از مهم ترین مسائلی که در امور صادرات کالا باید به آن توجه داشت،‌ وجود مرز مشترک با کشور مقصد است. در صورتی که این مرزها زمینی بوده و از طریق خشکی به هم متصل شوند مزیت تجاری بین المللی آن کشور‌ها چند برابر می شود. کشور عراق با برخورداری از طولانی ترین مرز زمینی کشور ایران بوده و این امر سبب پایین آمدن هزینه حمل‌ و نقل و تعرفه گمرک شده است که از دلایل اصلی محبوبیت صادرات کالا به کشور عراق می باشد. شهر بصره تنها با ۲۰ کیلومتر فاصله از شهر آبادان، یکی از بازارهای مناسب برای فروش محصولات ایرانی محسوب می شود.

لیست گمرک های مرزی ایران و عراق

صادرات به کشور عراق از مرز ها و گمرک های زیادی امکان پذیر است. دو کشور ایران و عراق دارای ۱۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک هستند که در حیطه بازرگانی یک مزیت بی نظیر است. در طول این مرز ها ۱۷ معبر گمرکی و بازارچه های مرزی قرار دارد که برای مبادله کالا بین دو کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مهم ترین گمرک های کشور عراق که در مرز ایران قرار دارند عبارتند از:

  • گمرک شلمچه (خوزستان)
  • گمرک مهران (ایلام)
  • گمرک خسروی (قصر شیرین)
  • گمرک پرویز خان (قصر شیرین)
  • گمرک اروند کنار (خوزستان)
  • گمرک تمرچین (پیرانشهر)
  • گمرک باشماق (مریوان)

کالا های مناسب برای صادرات به عراق +  پرسود ترین کالا های صادراتی

کالا هایی برای صادرات به کشور عراق مناسب هستند که بیشترین تقاضا و نیاز بازار برای آن ها وجود دارد. بازرگانان باید با قواعد و اطلاعات دقیق در مورد بازار مقصد آگاه باشند که در ادامه مناسب ترین و پرسود ترین کالا ها را به شما معرفی می کنیم:

۱. مصالح ساختمانی

۲. صادرات خشکبار و محصولات کشاورزی

۳.محصولات و مواد پلاستیکی

۴. ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با آن

۵. قطعات خودرو و لوازم جانبی

۶. صادرات انواع لوازم خانگی

۷. صادرات زعفران فله و بسته بندی شده

۸. صادرات چرم محصولاتی شامل :‌ کیف، کفش و…

۹. صادرات چوب و محصولات چوبی شامل :‌ مبل،‌ تختخواب، کمد و…

۱۰. صادرات فرش

۱۱. انواع غذا های آماده و کنسرو ها به ویژه رب گوجه فرنگی

۱۲. محصولات دامی شامل :‌ انواع روغن های نباتی و حیوانی و انواع فرآورده های لبنی

۱۳. فلزات گران بها

۱۴. انواع شیرینی

۱۵. دارو و لوازم پزشکی

بر اساس آمار و اطلاعات صادرات به عراق، کالا های واسطه ای حدود ۶۸ درصد و کالا های مصرفی و سرمایه ای نیز به ترتیب نزدیک به ۲۸ و ۴ درصد را به خود اختصاص داده اند.

لیست کالا های ممنوعه برای صادرات به عراق

بر اساس قوانین و مقررات گمرکی کشور عراق صادرات و ورود همه ی کالا ها به این کشور مجاز نمی باشد پس بسیار مهم است که پیش از صادرات از لیست این کالا ها اطلاعات لازم را داشته باشید. در حال حاضر ۶۰ کالا در فهرست کالا های ممنوعه و کالا های دارای شرایط خاص برای صادرات به عراق قرار دارند که در اینجا برای شما قید شده اند:

۱. کالا های ممنوعه مخالف سیستم عمومی که توسط مراجع ذی صلاح تعیین و در روزنامه رسمی منتشر می شود.

۲. کالا های قابل اشتعال ( به استثنای سوخت های لازم برای کار های سرمایه گذاری که توسط طرف سرمایه گذار در شرایطی که مشخص می کند مجاز است.)

۳. اسلحه و مهمات و مواد منفجره از هر نوع

۴. کالا های مخالف قانون حفاظت از مالکیت تجاری، صنعتی،‌ ادبی و هنری

۵. انواع مواد مخدر و مشتقات آن

۶. کالا های ساخت کشوری که عراق آن را بایکوت اقتصادی کرده است.

روش آسان و سریع صادرات به کشور عراق

از روش های صادرات به کشور عراق همکاری با شرکت های مدیریت صادرات است. در این شیوه صادرات، صادرکنندگان از طریق یک شرکت EMC می توانند محصولات صادراتی خود را به عراق صادر کنند و بخشی از سود صادرات را با آن شرکت صادرکننده شریک شوند. مزایای این گونه همکاری ها در صادرات این است که رفع بسیاری از موانع و مشکلات در مسیر صادرات بر عهده شرکت مدیریت صادرات خواهد بود و تولیدکننده مشکل و نگرانی را در امور صادرات و ترخیص گمرکی نخواهد داشت. شما نیز اگر به دنبال یک همکاری صادراتی برای شراکتی پرسود هستید،‌ می توانید از قسمت تماس با ما درخواست همکاری خود را ثبت نمایید. شرکت مدیریت صادرات آینده آسمان دنا با برخورداری از شعبه فعال در شهر بغداد پایتخت کشور عراق آماده همکاری برای صادرات محصولات شما می باشد.

شرکت های ایرانی در زمینه صادرات به عراق

در روابط تجاری ایران، عراق یکی از مهم ترین کشور های همسایه ایران است. بسیاری از شرکت های صادر کننده ایرانی به دلیل نزدیک بودن به لحاظ جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی کشورهای ایران و عراق و همچنین هزینه های اندک حمل و نقل اقدام به صادرات انواع محصولات به عراق می کنند. در بین این شرکت ها، شرکت مدیریت آینده آسمان دنا به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های فعال در زمینه صادرات برون مرزی آمادگی همکاری با تمامی تولیدکنندگان و صنعتگران به کشور عراق را داشته و خدمات مشاوره و راهنمایی صادرات به عراق را به شما ارائه می دهد.

برخی از مشکلات صادرات به عراق

صادرات کالا به عراق نیز دارای مشکلات خاص خود است که شامل موارد زیر می باشد:

  • قوانین گوناگون در کردستان عراق و دیگر مناطق آن به دلیل حکومت ها متفاوت
  • قوانین و مقرراتی که در دوره های مختلف دچار تغییر و یا اصلاح هستند.
  • دریافت کردن مجوز های مختلف برای کالا ها
  • استراتژی های مناسب برای ورود به بازار عراق و همچنین بازاریابی مناسب
  • پیدا کردن و اعتماد به مشتری و واسطه ها
  • بسته بندی مناسب برای محصولات و حمل و نقل از مرز به سوی انبار های این کشور

جمع بندی نهایی

امروزه صادرات کالا یکی از سودآورترین فعالیت های تجاری در سراسر دنیا است. کشور عراق از جنبه های مختلفی دارای فرصت ها و پتانسیل های منحصر به فردی برای ایران می باشد. اگر اطلاعات کافی در مورد عراق داشته باشید به راحتی می توانید در صادرات به این کشور موفق شوید. در این مقاله شما را با دلایل صادرات به عراق، کالا های صادراتی مناسب، مشکلات، شرکت های خدمات دهنده صادرات و… آشنا کردیم. تولیدکنندگان و فروشندگان برای موفقیت در صادرات کالا به عراق باید با روش های بازاریابی، لجستیک، بازرگانی، قوانین گمرکی و اخذ مجوز ها کاملا آشنا باشد اما بزرگ ترین مانع در صادرات نداشتن دانش و تخصص کافی است. شرکت مدیریت صادرات آینده آسمان دنا با داشتن کارشناسان مجرب و متعهد خود و همچنین برخورداری از نمایندگی در کشور عراق و داشتن سوابق همکاری با شرکت های تولیدی متعدد، آینده صادراتی شما را فراهم می کند. با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *